Kjell Engman

Kjell Engman är en outtröttlig glaskonstnär med gränslös fantasi och berättarglädje som fritt får flöda i såväl bruks- som konstglas. Han hämtar inspiration från djurriket och musikens värld. Engman arbetar ofta med större installationer där han även använder sig av element som ljud och ljus. Flitigt anlitad för offentliga utsmyckningar både nationellt och internationellt.

Filtrera
59 produkter
Avdelning
Huvudkategori
Varumärke
Serie
Artist
Pris
- SEK
Har kampanjpris
Unikat
På lager
 
Fritext
Alla
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
Å
Ä
Ö
Sortera
Sortera
Visa:
59 produkter
2021-08-26
Golden Angel H 14cm
Kosta Boda
Artist: Kjell Engman
199
Rek.pris 279. Du sparar -29%.
1 999 kr
Rek.pris 2 790 kr. Du sparar -28%.
159.20  exkl moms
Rek.pris 223.20. Du sparar -29%.
1 599.20 kr  exkl moms
Rek.pris 2 232 kr. Du sparar -28%.
199
Rek.pris 279. Du sparar -29%.
1 999 kr
Rek.pris 2 790 kr. Du sparar -28%.
2023-03-10
Guitar The Graceland - Elvis Presley
Kosta Boda
Artist: Kjell Engman
2 000
20 000 kr
1 600  exkl moms
16 000 kr  exkl moms
2 000
20 000 kr
Köp
  • Sista exemplaret!
  • 2022-04-11
    EuroVision Mini Turin 2022
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    250
    2 500 kr
    200  exkl moms
    2 000 kr  exkl moms
    250
    2 500 kr
    Köp
  • Sista exemplaret!
  • Outlet
    2019-06-25
    Catwalk Wedding
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    62
    Rek.pris 97. Du sparar -36%.
    599 kr
    Rek.pris 1 040 kr. Du sparar -42%.
    49.60  exkl moms
    Rek.pris 77.60. Du sparar -36%.
    479.20 kr  exkl moms
    Rek.pris 832 kr. Du sparar -42%.
    62
    Rek.pris 97. Du sparar -36%.
    599 kr
    Rek.pris 1 040 kr. Du sparar -42%.
    2019-08-23
    Badkvinna Röd H 13cm
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    139
    Rek.pris 159. Du sparar -13%.
    1 399 kr
    Rek.pris 1 599 kr. Du sparar -13%.
    111.20  exkl moms
    Rek.pris 127.20. Du sparar -13%.
    1 119.20 kr  exkl moms
    Rek.pris 1 279.20 kr. Du sparar -13%.
    139
    Rek.pris 159. Du sparar -13%.
    1 399 kr
    Rek.pris 1 599 kr. Du sparar -13%.
    2023-03-09
    Guitar Burning Love Gold - Elvis Presley
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    2 000
    20 000 kr
    1 600  exkl moms
    16 000 kr  exkl moms
    2 000
    20 000 kr
    Köp
  • Sista exemplaret!
  • 2020-11-26
    Badlycka Sola
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    549
    Rek.pris 599. Du sparar -8%.
    5 299 kr
    Rek.pris 5 999 kr. Du sparar -12%.
    439.20  exkl moms
    Rek.pris 479.20. Du sparar -8%.
    4 239.20 kr  exkl moms
    Rek.pris 4 799.20 kr. Du sparar -12%.
    549
    Rek.pris 599. Du sparar -8%.
    5 299 kr
    Rek.pris 5 999 kr. Du sparar -12%.
    Köp
  • På lager hos leverantör.
  • 2019-06-25
    Guitar Colorful Music
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    699
    Rek.pris 899. Du sparar -22%.
    6 999 kr
    Rek.pris 8 999 kr. Du sparar -22%.
    559.20  exkl moms
    Rek.pris 719.20. Du sparar -22%.
    5 599.20 kr  exkl moms
    Rek.pris 7 199.20 kr. Du sparar -22%.
    699
    Rek.pris 899. Du sparar -22%.
    6 999 kr
    Rek.pris 8 999 kr. Du sparar -22%.
    Köp
  • Sista exemplaret!
  • 2021-08-23
    Dancing Man
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    1 407
    14 975 kr
    1 125.60  exkl moms
    11 980 kr  exkl moms
    1 407
    14 975 kr
    Köp
  • Sista exemplaret!
  • 2024-02-15
    EuroVision Mini Malmö 2024
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    319
    3 199 kr
    255.20  exkl. moms
    2 559.20 kr  exkl. moms
    319
    3 199 kr
    2023-03-10
    2 000
    20 000 kr
    1 600  exkl moms
    16 000 kr  exkl moms
    2 000
    20 000 kr
    Köp
  • Sista exemplaret!
  • 2019-08-23
    Badkvinna, lila/Gul H 13cm
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    149
    Rek.pris 199. Du sparar -25%.
    1 499 kr
    Rek.pris 1 999 kr. Du sparar -25%.
    119.20  exkl moms
    Rek.pris 159.20. Du sparar -25%.
    1 199.20 kr  exkl moms
    Rek.pris 1 599.20 kr. Du sparar -25%.
    149
    Rek.pris 199. Du sparar -25%.
    1 499 kr
    Rek.pris 1 999 kr. Du sparar -25%.
    2019-06-25
    Luftballong Zebra Limiterad 60ex
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    939
    Rek.pris 1 128. Du sparar -17%.
    9 999 kr
    Rek.pris 12 000 kr. Du sparar -17%.
    751.20  exkl moms
    Rek.pris 902.40. Du sparar -17%.
    7 999.20 kr  exkl moms
    Rek.pris 9 600 kr. Du sparar -17%.
    939
    Rek.pris 1 128. Du sparar -17%.
    9 999 kr
    Rek.pris 12 000 kr. Du sparar -17%.
    Köp
  • Sista exemplaret!
  • 2019-06-25
    Violin blå Strands
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    749
    Rek.pris 999. Du sparar -25%.
    7 499 kr
    Rek.pris 9 999 kr. Du sparar -25%.
    599.20  exkl moms
    Rek.pris 799.20. Du sparar -25%.
    5 999.20 kr  exkl moms
    Rek.pris 7 999.20 kr. Du sparar -25%.
    749
    Rek.pris 999. Du sparar -25%.
    7 499 kr
    Rek.pris 9 999 kr. Du sparar -25%.
    2021-07-29
    Latitude
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    899
    Rek.pris 967. Du sparar -7%.
    8 999 kr
    Rek.pris 10 295 kr. Du sparar -13%.
    719.20  exkl moms
    Rek.pris 773.60. Du sparar -7%.
    7 199.20 kr  exkl moms
    Rek.pris 8 236 kr. Du sparar -13%.
    899
    Rek.pris 967. Du sparar -7%.
    8 999 kr
    Rek.pris 10 295 kr. Du sparar -13%.
    2021-05-11
    Angel Ltd 75
    Kosta Boda
    Artist: Kjell Engman
    789
    8 399 kr
    631.20  exkl moms
    6 719.20 kr  exkl moms
    789
    8 399 kr
    Köp
  • Sista exemplaret!
  • KJELL ENGMAN

    Nere i berget svävar änglar av glas. Sagoväsen brinner i rött och orange. Det verkar som om de rör på sig. Djävulen lurar i ett hörn. Hans stora korp spionerar från grottans tak. Trollsk musik och gåtfulla ljud förflyttar besökarna till annan värld. Kjell Engmans värld. Vars utställningar oftast inte är några utställningar. De är storslagna föreställningar.

    Det handlar om gott och ont. Om himmel och helvete. Men det kan lika gärna handla om en danskväll i Brunnsparken i Örebro på sextiotalet. Eller om yuppies från åttiotalet som idag är rynkiga och skalliga. Musik, ljus och scenografi får glasskulpturerna att berätta sina historier.

    Regissören heter Kjell Engman. Precis som musikern, ljussättaren, scenografen och glaskonstnären. Han är en multikonstnär som blandar högt och lågt precis som han vill. Gigantiska klänningar av glas, gudar, ansikten, fiskar och fåglar, gitarrer, Jesus och högklackade skor. Sagoväsen, afrikanska hövdingar och korpar som spionerar. Folk får tycka vad de vill.

    Gärna mörkt och ruffigt

    Inspirationen finns överallt i Kjell Engmans värld. Likaså bilderna.

    – På ett brunnslock eller i en spricka i en vägg. Vad som helst. Jag tror att jag ser mer bilder än folk gör normalt. Dramaturgin börjar inne i huvudet.

    Nyligen var han vid ett gammalt ödetorp. Han stod utanför länge och såg in genom det lilla fönstret. Därinne gestaltade sig plötsligt levande människor. En familj med elva barn. Rummet fylldes med liv och detaljer. En sliten rock på en hängare. En mössa. Några tallrikar på väggen. Händer som matar ungar. Han såg alltihop. Idéerna forsar.

    – Det är bara så frustrerande att man inte kan förverkliga allt.

    Men det måste komma härifrån, säger han och tar sig på bröstet.

    Kjell Engmans sätt att arbeta påminner om film eller teaterarbete. Från den inre dramaturgin gör han ett storyboard. Skissar de olika scenerna och arbetar med ljussättning för att förstärka karaktärerna. Scenen är viktig och han tycker om mörka ruffiga lokaler. Det ska helst inte vara traditionella ljusa gallerier. Det uppstår intressanta kontraster när järn, rost och sten möter glas, transparens och ljus.

    Han har satt upp föreställningar i bergrum och kraftverk, i Malmö Tobaksfabrik och i en gammal nedlagd skofabrik i Örebro. I Ebeltofts maltfabrik i Danmark ställde han ut på den trettiotvå meter långa vinden. Han strävar också efter att platsens historia och karaktär ska speglas och finnas med som element i föreställningen.

    Cymbal blev ylande varg

    Den elektroniska musiken med gåtfulla ljudeffekter, skriver han själv i den egna studion hemma på Öland. Han letar ständigt efter det precisa ljudet och är mycket petig. Musik och bilder måste stämma helt överens.

    – När jag ser på film blir jag nästan alltid irriterad, säger han, för det är så sällan bilder och musik hänger ihop.

    På en föreställning ville han ha ylande vargar, men ljuden han köpte gav inte tillräckligt med rysningar. Han experimenterade och kom så småningom fram till att det rätta ljudet uppstod när han slog på en cymbal och doppade den i vatten, spelade in ljudet på för hög hastighet och därefter spelade upp det baklänges. Då ylade det så håren reste sig.

    Musiken har alltid spelat stor roll för Kjell Engman. Pappan var musiker, en typisk swingpjatt, som behärskade de flesta instrument. Men när han fick familj och barn sadlade han om till frisör.

    I början av sextiotalet kom popmusiken och Kjell spelade bas i The Merchants från Örebro. De hade en del framgångar och kom trea i Sveriges Radios popbandstävling.

    Usel försäljare

    – Då levde jag ett dubbelliv, minns han. Som doktor Jekyll och mister Hyde.

    På dagarna gick han till jobbet som säljare på Facit. Prydligt kammad, iklädd slips och kavaj.

    – Jag var en urusel försäljare. Kunde inte stå och säga till kunderna att vår skrivmaskin var den bästa, när jag visste att IBM:s var mycket bättre.

    Efter jobbet rufsade han till håret och hoppade i de gamla jeansen. Den oklanderlige skrivmaskinsförsäljaren förvandlades till popstjärna. Lillbrorsan Bengt spelade gitarr och sjöng.

    – Jag lärde honom tre ackord och sen körde han om mig med hästlängder. Han blev fantastiskt duktig. Men han var ju fanatisk. Tränade skalor och sådant. Det orkade inte jag. Jag ville kunna allt på en gång. Orkar inte hålla på och träna saker.

    – När jag tog simborgarmärket till exempel, gjorde jag det med en fot i bottnen, säger han.

    Han gästspelade också i Whisperings, en orkester som spelade storbandsjazz.

    Men det fanns ett problem. Kjell ville inte spela efter några regler och i storbandet förväntades han spela exakt efter noterna.

    – Jag ville ju göra små krumelurer med basen. Som jag kände.

    Det var inte uppskattat och gästspelet blev kort.

    – Friheten jag letade efter fanns inte där, säger han.

    Tomten var värst

    Otåligheten med regler och inlärning kommer till stor del ifrån skoltiden.

    Kjell är dyslektiker, men på femtiotalet fanns det inte som känt begrepp. Däremot fanns det en spänstig och hård linjal som läraren smällde över hans fingrar när något blev fel. Eller när han bara blev allmänt rastlös och hade svårt att sitta still. Hade man svårt att lära sig läsa och skriva var man bara lat eller dum eller en slarver. Då ansågs linjalen vara den bästa bestraffningen.

    – Den värsta läraren kallades för "tomten", för han var så liten. När han skulle dra eleverna i öronen fick han först gå bort till trappan och gå upp två steg för att räcka.

    – I skolan var mina tankar alltid någon annanstans, säger han. Jag skolkade massor och gav fan i allt som var tråkigt. Men jag var bra på teckning, musik och matte. Mamma tyckte jag skulle bli teckningslärare.

    Han kom in på Konstfack och gjorde en termins praktik på Kosta Boda.

    – Det var något helt nytt för mig, säger han. Jag blev helt exalterad av transparensen och bestämde mig direkt. Jag skulle ha egen hytta och bli stor konstnär med basker!

    Under ett sabbatsår praktiserade han hos Bertil Vallien i Åfors. (Som redan hade egen hytta och var en stor konstnär med basker.) Det var inte fullt upp med arbete, så han bad dåvarande Vd:n Erik Rosén om att få någon uppgift.

    Ja, du kan väl göra något i klarglas. Något svenskt och folkligt föreslog Rosén.

    Så kom "Rapsodi" till. En centrifugerad skål, lite grov i glaset och med

    Midsommarstång och ett dansande par. I folkmun kallas den ofta för Sverigeskålen. Kjell Engmans första produkt omsatte hela 24 miljoner och han blev kort därefter erbjuden jobb på Kosta Boda.

    Där fann han lite av den frihet han sökt.

    Drömmer om smältande is

    – Det är en frihet under ansvar, säger han. Man måste göra saker som säljer också. Det finns en massa regler inom formgivning också naturligtvis, med de är ju till för att brytas.

    Drömprojekt finns kvar att göra.

    Han tänker sig en skulptur av is vid Jukkasjärvi ishotell. Fokus skulle vara på den smältande isen. Inte på den fasta.

    – Jag skulle frysa in olika saker som avslöjas efterhand som isen smälter, säger han.

    Men det frestar på att befinna sig i forsen av kroniskt idéflöde. Kjell har haft tre hjärtinfarkter.

    Han måste ta det lite lugnare, gå ner i varv. Och han vet var han hittar lugnet.

    – Jag går ner till havet och ibland är det violett hela vägen ner på Alvaret när orkidéerna blommar.

    Av Eva-Pia Worland

    KJELL ENGMAN

    Nere i berget svävar änglar av glas. Sagoväsen brinner i rött och orange. Det verkar som om de rör på sig. Djävulen lurar i ett hörn. Hans stora korp spionerar från grottans tak. Trollsk musik och gåtfulla ljud förflyttar besökarna till annan värld. Kjell Engmans värld. Vars utställningar oftast inte är några utställningar. De är storslagna föreställningar.

    Det handlar om gott och ont. Om himmel och helvete. Men det kan lika gärna handla om en danskväll i Brunnsparken i Örebro på sextiotalet. Eller om yuppies från åttiotalet som idag är rynkiga och skalliga. Musik, ljus och scenografi får glasskulpturerna att berätta sina historier.

    Regissören heter Kjell Engman. Precis som musikern, ljussättaren, scenografen och glaskonstnären. Han är en multikonstnär som blandar högt och lågt precis som han vill. Gigantiska klänningar av glas, gudar, ansikten, fiskar och fåglar, gitarrer, Jesus och högklackade skor. Sagoväsen, afrikanska hövdingar och korpar som spionerar. Folk får tycka vad de vill.

    Gärna mörkt och ruffigt

    Inspirationen finns överallt i Kjell Engmans värld. Likaså bilderna.

    – På ett brunnslock eller i en spricka i en vägg. Vad som helst. Jag tror att jag ser mer bilder än folk gör normalt. Dramaturgin börjar inne i huvudet.

    Nyligen var han vid ett gammalt ödetorp. Han stod utanför länge och såg in genom det lilla fönstret. Därinne gestaltade sig plötsligt levande människor. En familj med elva barn. Rummet fylldes med liv och detaljer. En sliten rock på en hängare. En mössa. Några tallrikar på väggen. Händer som matar ungar. Han såg alltihop. Idéerna forsar.

    – Det är bara så frustrerande att man inte kan förverkliga allt.

    Men det måste komma härifrån, säger han och tar sig på bröstet.

    Kjell Engmans sätt att arbeta påminner om film eller teaterarbete. Från den inre dramaturgin gör han ett storyboard. Skissar de olika scenerna och arbetar med ljussättning för att förstärka karaktärerna. Scenen är viktig och han tycker om mörka ruffiga lokaler. Det ska helst inte vara traditionella ljusa gallerier. Det uppstår intressanta kontraster när järn, rost och sten möter glas, transparens och ljus.

    Han har satt upp föreställningar i bergrum och kraftverk, i Malmö Tobaksfabrik och i en gammal nedlagd skofabrik i Örebro. I Ebeltofts maltfabrik i Danmark ställde han ut på den trettiotvå meter långa vinden. Han strävar också efter att platsens historia och karaktär ska speglas och finnas med som element i föreställningen.

    Cymbal blev ylande varg

    Den elektroniska musiken med gåtfulla ljudeffekter, skriver han själv i den egna studion hemma på Öland. Han letar ständigt efter det precisa ljudet och är mycket petig. Musik och bilder måste stämma helt överens.

    – När jag ser på film blir jag nästan alltid irriterad, säger han, för det är så sällan bilder och musik hänger ihop.

    På en föreställning ville han ha ylande vargar, men ljuden han köpte gav inte tillräckligt med rysningar. Han experimenterade och kom så småningom fram till att det rätta ljudet uppstod när han slog på en cymbal och doppade den i vatten, spelade in ljudet på för hög hastighet och därefter spelade upp det baklänges. Då ylade det så håren reste sig.

    Musiken har alltid spelat stor roll för Kjell Engman. Pappan var musiker, en typisk swingpjatt, som behärskade de flesta instrument. Men när han fick familj och barn sadlade han om till frisör.

    I början av sextiotalet kom popmusiken och Kjell spelade bas i The Merchants från Örebro. De hade en del framgångar och kom trea i Sveriges Radios popbandstävling.

    Usel försäljare

    – Då levde jag ett dubbelliv, minns han. Som doktor Jekyll och mister Hyde.

    På dagarna gick han till jobbet som säljare på Facit. Prydligt kammad, iklädd slips och kavaj.

    – Jag var en urusel försäljare. Kunde inte stå och säga till kunderna att vår skrivmaskin var den bästa, när jag visste att IBM:s var mycket bättre.

    Efter jobbet rufsade han till håret och hoppade i de gamla jeansen. Den oklanderlige skrivmaskinsförsäljaren förvandlades till popstjärna. Lillbrorsan Bengt spelade gitarr och sjöng.

    – Jag lärde honom tre ackord och sen körde han om mig med hästlängder. Han blev fantastiskt duktig. Men han var ju fanatisk. Tränade skalor och sådant. Det orkade inte jag. Jag ville kunna allt på en gång. Orkar inte hålla på och träna saker.

    – När jag tog simborgarmärket till exempel, gjorde jag det med en fot i bottnen, säger han.

    Han gästspelade också i Whisperings, en orkester som spelade storbandsjazz.

    Men det fanns ett problem. Kjell ville inte spela efter några regler och i storbandet förväntades han spela exakt efter noterna.

    – Jag ville ju göra små krumelurer med basen. Som jag kände.

    Det var inte uppskattat och gästspelet blev kort.

    – Friheten jag letade efter fanns inte där, säger han.

    Tomten var värst

    Otåligheten med regler och inlärning kommer till stor del ifrån skoltiden.

    Kjell är dyslektiker, men på femtiotalet fanns det inte som känt begrepp. Däremot fanns det en spänstig och hård linjal som läraren smällde över hans fingrar när något blev fel. Eller när han bara blev allmänt rastlös och hade svårt att sitta still. Hade man svårt att lära sig läsa och skriva var man bara lat eller dum eller en slarver. Då ansågs linjalen vara den bästa bestraffningen.

    – Den värsta läraren kallades för "tomten", för han var så liten. När han skulle dra eleverna i öronen fick han först gå bort till trappan och gå upp två steg för att räcka.

    – I skolan var mina tankar alltid någon annanstans, säger han. Jag skolkade massor och gav fan i allt som var tråkigt. Men jag var bra på teckning, musik och matte. Mamma tyckte jag skulle bli teckningslärare.

    Han kom in på Konstfack och gjorde en termins praktik på Kosta Boda.

    – Det var något helt nytt för mig, säger han. Jag blev helt exalterad av transparensen och bestämde mig direkt. Jag skulle ha egen hytta och bli stor konstnär med basker!

    Under ett sabbatsår praktiserade han hos Bertil Vallien i Åfors. (Som redan hade egen hytta och var en stor konstnär med basker.) Det var inte fullt upp med arbete, så han bad dåvarande Vd:n Erik Rosén om att få någon uppgift.

    Ja, du kan väl göra något i klarglas. Något svenskt och folkligt föreslog Rosén.

    Så kom "Rapsodi" till. En centrifugerad skål, lite grov i glaset och med

    Midsommarstång och ett dansande par. I folkmun kallas den ofta för Sverigeskålen. Kjell Engmans första produkt omsatte hela 24 miljoner och han blev kort därefter erbjuden jobb på Kosta Boda.

    Där fann han lite av den frihet han sökt.

    Drömmer om smältande is

    – Det är en frihet under ansvar, säger han. Man måste göra saker som säljer också. Det finns en massa regler inom formgivning också naturligtvis, med de är ju till för att brytas.

    Drömprojekt finns kvar att göra.

    Han tänker sig en skulptur av is vid Jukkasjärvi ishotell. Fokus skulle vara på den smältande isen. Inte på den fasta.

    – Jag skulle frysa in olika saker som avslöjas efterhand som isen smälter, säger han.

    Men det frestar på att befinna sig i forsen av kroniskt idéflöde. Kjell har haft tre hjärtinfarkter.

    Han måste ta det lite lugnare, gå ner i varv. Och han vet var han hittar lugnet.

    – Jag går ner till havet och ibland är det violett hela vägen ner på Alvaret när orkidéerna blommar.

    Av Eva-Pia Worland