Köpvillkor

Köpvillkor
     

Allmänt
Vi ingår inte avtal med minderåriga (Personer under 18 år) Är man minderårig krävs målsmans skriftliga godkännande.
Vid beställning online träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd.

Vi förehåller oss rätten att vid uppenbara felaktigheter, t.ex. pris eller tryckfel att korrigera felet i efterhand. Skulle du inte vilja köpa varan efter korrigeringen får du självklart avboka din beställning utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut, tekniska problem eller om det uppstår problem med betalningen. ArtGlassVista förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Om du vill ta bort eller korrigera din beställning kan vi endast göra detta innan beställningen lämnat vårt lager.

Förstasortering
Alla produkter är godkända av tillverkaren och har kvalitetsmärkning för förstasortering. För att garantera att produkten håller den utlovade kvalitén synas alla produkter en extra gång av ArtGlassVista. Du som kund ska vara säker på att du får produkter av högsta kvalitét.

Prisgaranti
ArtGlassVista har som målsättning att alltid vara det bästa alternativet för dig som kund. Förutom marknadens bästa service till våra kunder innebär det även att vi skall ha marknadens bästa pris. Har du handlat hos oss och inom 30 dagar hittar samma produkt billigare i någon annan e-handel återbetalar vi mellanskillnaden. Jämförelsen skall göras med fraktkostnaden till en svensk leveransadress inräknad och produkten ska finnas tillgänglig för alla att köpa.

Glasgaranti
Vi erbjuder alltid 2 års glasgaranti på alla servisglas från Kosta Boda & Orrefors som är köpta hos oss. Det innebär att vi erbjuder 2 års otursgaranti på alla servisglas från Kosta Boda och Orrefors. För att använda glasgarantin måste du:

  • Kontakta vår kundtjänst via e-post
  • Uppvisa ordernummer/kvitto för beställningen
  • Skicka tillbaka servisglaset i sin originalförpackning


Det är köparen som står för returfrakten och utfrakten.
Glasgarantin gäller i 2 år och så länge glasen finns att köpa från Orrefors eller Kosta Boda.

Priser
Alla priser inkluderar svensk moms om 25% och eventuella tullavgifter förutsatt att någon av nedanstående länder är leveransadress. Alla erbjudanden gäller under den uppsatta tiden för erbjudandet eller så långt lagret räcker.

Frakt
Alla produkter som visas i butiken finns för leverans, förutom limiterat & unikt glas där leveranstiden är 2-5 dagar. Vid eventuell försening kontaktas du av vår kundtjänst och har då som konsument rätt att häva köpet utan kostnad om så önskas. Återbetalning sker på samma sätt som betalningen är gjord, oftast omgående, senast inom 30 dagar.

Alla leveranser sker i samarbete med UPS, FEDEX eller DHL. Till privatpersoner i Sverige skickas ordrar med DHL Service Point, ett utlämningsställe nära dig. OBS! Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 kalenderdagar. Vi har inte möjlighet att leverera till boxadresser.


Ändring av DHL-utlämningsställe "Service Point" Vid ändring av utlämningsställe efter att beställningen skickats debiteras en avgift på 150kr.

  • Sverige
    Fraktfritt på alla beställningar!
  • Belgien, Danmark, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Österike
    Fraktfritt vid köp över 100 EUR annars fraktkostnad 9 EUR

  • Övriga Europa
    Fraktfritt vid köp över 300 EUR, annars fraktkostnad 19 EUR
  • USA och Kanada
    Fraktfritt vid köp över 300 USD, annars fraktkostnad 29 USD


Leveranstid
Normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar inom EU och 2-8 arbetsdagar till övriga delar av världen från det att en godkänd beställning mottagits.
Har inte beställningen levererats på avtalad tid har kunden rätt att häva köpet. Vid hävt köp kommer kunden att återfå pengarna inom 7 dagar från det att beställningen är tillbaka hos ArtGlassVista.

30 dagars öppet köp
Du har alltid 30 dagars öppet köp på alla våra varor. Du kan alltså returnera varan inom 30 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan skall skickas i retur i sin originalförpackning och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under "Retur".

Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars lagstadgad ångerrätt av ditt köp men ArtGlassVista erbjuder dig ytterligare 16 dagar för din trygghet. Detta innebär att du har totalt 30 dagars ångerrätt på alla våra varor och kan alltså returnera varan inom 30 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt.

Varan skall skickas i retur i originalförpackningen och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under "Retur". Kunden står för returfrakt. Vi kan ombesörja returfrakten med UPS på ett tryggt sätt till ett fast pris av 99 kronor inom Sverige.

Vid utnyttjande av ångerrätten, vänligen kontakta vår kundservice 040 - 668 81 90 eller info@artglassvista.com

Garanti
Naturligtvis har du garanti på alla produkter köpta av oss. Garantin gäller i 1 år från det datum då varan levererats.
Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag, se www.konsumentverket.se


Åberopar kunden garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och därför inte täcks av garantin står kunden för eventuell hanteringskostnad. Vår auktoriserade personal kommer i första hand avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått kunden. Kunden står för fraktkostnader om kunden åberopar garanti (Utfrakt 69kr, Returfrakt 99kr).

Vid godkänd reklamation återbetalas eventuella kostnader på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras.

Återbetalning sker så snart ett ärende avslutats.

På Trygg e-handels inrådan kan vi även garantera att alla våra varor kan användas i Sverige.
Vid garantiärenden, vänligen kontakta vår kundservice 040 - 668 81 90 eller info@artglassvista.com

Retur
Vid retur måste du kontakta vår kundservice via e-post: info@artglassvista.com för att få ett returnummer och en returavi. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen. Det är ditt ansvar som kund att varan kommer till oss i oskadat skick, se därför till att varan emballeras väl. Det är kunden som står för returfrakten. Vi kan ombesörja returfrakten på ett tryggt sätt till ett fast pris av 99 kr inom Sverige oavsett hur många varor du returnerar vid ett och samma tillfälle.

Returen är inte godkänd förrän vi får tillbaka och kontrollerat varan. Vid godkänd retur återbetalas summan på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart en godkänd retur mottagits. Vid ej godkänd retur returneras varan och frakt debiteras. Varor som kommer i retur utan giltigt returnummer returneras till kunden och frakt debiteras. Kunden står för returfrakt. Vi kan ombesörja returfrakten med UPS/DHL på ett tryggt sätt till ett fast pris av 99 kr inom Sverige.

Momsfritt för företag inom EU
Företag som är momsregistrerade i ett EU land annat än Sverige och som kan uppge ett giltigt EU-momsnummer debiteras inte svensk moms 25%. Priserna på webbplatsen visas med moms, momsen dras av i kassan efter det att du loggat in eller nyregistrerat dig. Vi levererar endast till den adress där företaget finns registrerat. För att kontrollera om ett momsnummer är giltigt kan du använda länken nedan.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Betalning med kort
ArtGlassVista.com hanterar säkra kortbetalningar i samarbete med Klarna, Visa, MasterCard och American Express. Kortbetalning är säkert för dig som kund. Säljföretaget kommer inte att ta del av dina kortuppgifter. Dessa skickas krypterat via vår betalväxel Klarna, som uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), direkt till din bank. För din säkerhet täcks du även av bankens försäkring vid otillbörlig debitering. Försäkringen gäller även om säljföretaget hamnar i likvidation eller går i konkurs. Vid misstanke om otillbörligt kortköp stoppas betalningen av banken, det är därför viktigt att du följer instruktionerna noga och uppger korrekta uppgifter vid betalning.

Faktura, Klarna
Har du ett svenskt personnummer eller organisationsnummer kan du bli fakturerad och betala i efterskott. Privatpersoner har 14 dagars förfallotid och företag 30 dagar (0kr faktureringsavgift). Har du frågor gällande faktureringen genom Klarna är du välkommen att kontakta dem på telefon 08 - 120 120 00. När du väljer Klarna faktura som betalningsmetod i kassan kommer en sedvanlig kreditprövning att genomföras vilket innebär att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Vid betalningspåminnelse tillkommer lagstadgad avgift på 60 kr samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter.

Klarna Köpvillkor/Användarvillkor

Delbetalning, Klarna
Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning, Klarna konto. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Alla köp du gör via Klarnas tjänst Klarna Konto sammanställs på en kontofaktura månatligen.


Reklamation / fel vid leverans
Skulle någonting ha blivit fel i er leverans, fel eller skada på en vara, fel vara eller fel antal varor kontaktar du vår kundservice på telefon 040 - 668 81 90 eller info@artglassvista.com Felet skall anmälas inom 5 dagar efter att varan mottagits. ArtGlassVista står för alla kostnader inklusive transport vid en godkänd reklamation.
Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen, se www.konsumentverket.se.
ArtGlassVista förbinder sig att alltid följa ARN (Allmänna Reklamationsnämndens) rekommendationer. 

Transportskador
Synliga skador på godset skall anmälas till vår kundtjänst på telefon 040 - 668 81 90, e-post info@artglassvista.com eller till UPS/DHL inom skälig tid efter upptäckten. Dolda transportskador skall anmälas till vår kundtjänst på telefon 040 - 668 81 90, e-post info@artglassvista.com eller till UPS/DHL inom skälig tid då de upptäcks.

Ej utlösta paket
Beställda men ej utlösta beställningar debiteras med full frakt och returfrakt samt 395 SEK inklusive moms för hanteringskostnader.

Specialbeställningar
Vi kan hjälpa dig med gravyr och specialbeställningar i form av specialprodukter. Utformade efter dina önskemål. Vid specialbeställningar kräver vi ett godkännande av skiss på slutprodukten samt förskottsbetalning. Öppet köp gäller inte för specialbeställningar.

Specialbeställda varor debiteras fulla värdet samt frakt och returfrakt.

Personuppgiftslagen
När du beställer av oss ger du oss samtidigt din tillåtelse att spara ditt namn, adress och telefonnummer tillsammans med uppgifter om vad du handlat i vår databas.
Vi behandlar självfallet dina uppgifter som personhandlingar med särskild hänsyn och delar dem inte till någon annan.

Cookies
ArtGlassVista.se använder cookies för att tillhandahålla en smidig väl fungerande e-handel. Cookies används bland annat för att hantera innehållet i din kundvagn samt din inloggning. Vi använder oss också av cookies för att mäta och optimera vår marknadsföring. Om din webbläsare är inställd för att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning över Internet. Du kan i så fall enkelt ändra denna inställning i din webbläsare.

Kontakt
Våra kontaktuppgifter är: ArtGlassVista, Ringugnsgatan 11, 216 16 Malmö, tel 040 - 668 81 90, info@artglassvista.com och vårt organisationsnummer är 556784-3411.