Bertil Vallien

Bertil Vallien är Sveriges mest berömda glaskonstnär. Här hittar du bland annat flera varianter av Bertil Valliens unika farkoster i olika utföranden. Vissa är blå som skymningen en vinterkväll, andra i djupt glimmande svartglas. Åter andra är gyllengula, dimmigt grå eller i klarglas. Ingjutna i båtarna finner vi figurer av mytisk och symbolisk art, ofta med ett kontrasterande färgspråk.   Läs mer

Bertil Valliens farkoster är ett signum för konstnären. En båt av Bertil Vallien sätter karaktär på ett helt rum. Du kan välja en båt som harmonierar med inredningen för att lyfta atmosfären konstnärligt och estetiskt. Eller du kan gå på känsla och välja just den båt som talar mest till dig, den som känns mest uttrycksfull och meningsfull. Sedan kan du arrangera rummet efter båten, och placera den så att den drar blickarna till sig som mest. Valet är ditt, men oavsett så kommer du att få ett konstverk som väcker din och dina gästers fantasi och associationer för lång tid framåt.

Bertil Vallien har också skapat den prisade glasserien Chateau, som tillverkats i över 40 år.

Filtrera
152 produkter
Avdelning
Varumärke
Artist
Pris
- SEK
Har kampanjpris
På lager
 
Fritext
Alla
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
Å
Ä
Ö
Sortera
Sortera
Visa:
152 produkter
2021-11-09
Båt Orakel
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
1 499
13 999 kr
1 499
13 999 kr
2021-07-22
Brains Samlingslåda
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
300  (429)
Rek.pris 5 999. Du sparar -95%.
3 000 kr  (4 299 kr)
Rek.pris 5 999 kr. Du sparar -50%.
300  (429)
Rek.pris 5 999. Du sparar -95%.
3 000 kr  (4 299 kr)
Rek.pris 5 999 kr. Du sparar -50%.
2022-02-23
Båt Shelter Unik
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
35 000
350 000 kr
35 000
350 000 kr
2019-06-25
Chateau Vinglas Klar 30cl
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
29
Rek.pris 45. Du sparar -36%.
299 kr
Rek.pris 449 kr. Du sparar -33%.
29
Rek.pris 45. Du sparar -36%.
299 kr
Rek.pris 449 kr. Du sparar -33%.
2019-06-25
Janus V Ltd 100ex
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
1 999
19 999 kr
1 999
19 999 kr
2019-09-10
Båt Pilgrim
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
629
Rek.pris 823. Du sparar -24%.
6 299 kr
Rek.pris 8 230 kr. Du sparar -23%.
629
Rek.pris 823. Du sparar -24%.
6 299 kr
Rek.pris 8 230 kr. Du sparar -23%.
2019-06-25
Båt Goldface
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
34 000
325 000 kr
34 000
325 000 kr
2019-06-25
Earth Home blå/Grön
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
179
Rek.pris 259. Du sparar -31%.
1 799 kr
Rek.pris 2 599 kr. Du sparar -31%.
179
Rek.pris 259. Du sparar -31%.
1 799 kr
Rek.pris 2 599 kr. Du sparar -31%.
2019-06-25
Brains Tor
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
339
Rek.pris 429. Du sparar -21%.
3 399 kr
Rek.pris 4 299 kr. Du sparar -21%.
339
Rek.pris 429. Du sparar -21%.
3 399 kr
Rek.pris 4 299 kr. Du sparar -21%.
2019-09-10
Black Elements House of Mystery
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
449
Rek.pris 599. Du sparar -25%.
4 499 kr
Rek.pris 5 999 kr. Du sparar -25%.
449
Rek.pris 599. Du sparar -25%.
4 499 kr
Rek.pris 5 999 kr. Du sparar -25%.
2019-06-25
Big Brains Look
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
329
Rek.pris 459. Du sparar -28%.
3 299 kr
Rek.pris 4 599 kr. Du sparar -28%.
329
Rek.pris 459. Du sparar -28%.
3 299 kr
Rek.pris 4 599 kr. Du sparar -28%.
2019-09-10
Brains Flora
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
329
Rek.pris 399. Du sparar -18%.
3 299 kr
Rek.pris 3 999 kr. Du sparar -18%.
329
Rek.pris 399. Du sparar -18%.
3 299 kr
Rek.pris 3 999 kr. Du sparar -18%.
2022-01-24
Båt El Capitano Unik
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
17 500
165 000 kr
17 500
165 000 kr
2020-08-14
Båt Caspar Skulptur 25 cm
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
599
Rek.pris 677. Du sparar -12%.
5 999 kr
Rek.pris 6 770 kr. Du sparar -11%.
599
Rek.pris 677. Du sparar -12%.
5 999 kr
Rek.pris 6 770 kr. Du sparar -11%.
2019-06-25
Earth skulptur My Universe
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
173
Rek.pris 225. Du sparar -23%.
1 729 kr
Rek.pris 2 249 kr. Du sparar -23%.
173
Rek.pris 225. Du sparar -23%.
1 729 kr
Rek.pris 2 249 kr. Du sparar -23%.
2019-06-25
Chateau Champagneglas 21cl
Kosta Boda
Artist: Bertil Vallien
29
Rek.pris 39. Du sparar -26%.
299 kr
Rek.pris 419 kr. Du sparar -29%.
29
Rek.pris 39. Du sparar -26%.
299 kr
Rek.pris 419 kr. Du sparar -29%.
Köp
  • På lager hos leverantör.
  • BERTIL VALLIEN

    Bertil Valliens sandgjutna båtar av glas lockar upp toner ur det undermedvetna. Vill man hålla fast och analysera dem blir de hala och slinker undan. Som drömmar. De slanka tysta båtarna har glidit över världens hav med sina budskap och väckt förundran i snart trettio år. Lastade med infrusna symboler och hemligheter talar de till oss om det existentiella.

    Varje dag börjar med ett dopp i ån. På vintern hugger han en vak i isen och kylans bett får endorfinerna att rusa i kroppen.

    – Det är som starta om på nytt varje morgon! säger Bertil Vallien.

    De existentiella funderingarna väcktes tidigt. Han är näst äldst av sju barn och i hemmet i Sollentuna rådde Herrens tukt och förmaning. Fadern var mycket strängt frireligiös. Man måste leva enligt Bibeln. Till punkt och pricka.

    – Jag är säker på att han ville sina barns bästa, men jag kände ständig skuld. Och en skräck för vad som kunde hända med pojkar som gjorde saker som jag gjorde.

    Sin konstnärliga talang hade han tidigt glädje av.

    Han älskade hästar och att rida. Det var nästa bara tjejer i stallet.

    – Jag var en jäkel på att rita hästar, säger han och det imponerade på tjejerna. Han ritade hästar på löpande band.

    Det låter sig inte förklaras

    Hästarna besöker ofta hans skulpturer. Vad står de för? Vad betyder de? Han önskar att vi inte anstränger oss så mycket att analysera symboliken.

    För det finns värden som inte låter sig förklaras, som rent av vittar sönder om man försöker. Han jämför med musik.

    – Vad är det som får tårarna att rinna när man hör en speciell låt?

    Det låter sig inte förklaras, musik tar sig direkt in i hjärtat. Går inte via det kontrollerande förnuftet. Han vill att vi ska våga lyssna till hans konst just så. Utan att intellektualisera.

    I en av hans skulpturer "Högspänning" har en massiv stav knäckts av en liten vit fjäder. Staven står för styrka och fundament, det sakliga och materiella. Intellektet. Fjädern är känslorna.

    – Poesi, äkta känslor och intuition kan krossa förnuft och styrka, säger han.

    Ibland skissar Bertil Vallien med vänster hand istället för höger. Det är för att skissandet inte får blir slentrian. Det är inte alltid bra att vara flyhänt. Genom att låta vänsterhanden sköta arbetet aktiverar han ny kreativitet.

    I slutet av fyrtiotalet arbetade Bertil som springsjas i en fiskaffär. Han var runt tolv år gammal. En av kunderna var Bo Notini, en excentrisk konstnär, som väckte Bertils nyfikenhet. Han liknade ingenting som Bertil var van vid.

    Trädgården var igenvuxen, hemmet stökigt och möblerna slitna. Och där fanns massor av böcker. Herr Notini gav sig ibland ut för att skjuta kråkor, som han sedan tillredde och åt upp.

    Sån vill jag bli

    – Det var en helt ny värld för mig, säger Bertil. Sån vill jag bli, tänkte jag.

    Som om han såg sig själv i framtiden. Ungefär så.

    Ibland satt Bertil hos honom och tecknade och fick uppmuntran.

    Mötena med Bo Notini visade att det fanns andra sätt att leva. Att inte alla människor i världen var tyngda av skuld och skam. Det fanns alternativ till det strikta religiösa livet hemma. En frihet. Insikten bidrog till att Bertil vågade bryta upp hemifrån redan som 15-åring.

    Fler mentorer har varit viktiga för Bertil Valliens utveckling som konstnär. En av dem är Stig Lindberg som var huvudlärare i keramik på konstfack.

    – Han var en fantastisk lärare! Han var otroligt verbal och kunde ge konstruktiv kritik. Elak ibland, men oftast på ett roligt sätt.

    Stig Lindberg fick också Bertil Vallien att förstå vikten av det breda register en konstnär inom industrin måste ha. Att vara både konstnär och formgivare. Man kan gärna vara experimentell, men man måste samtidigt förstå hur en tekanna som inte droppar ska se ut.

    Nästa mentor blev Erik Höglund på Kosta Boda. Bertil gjorde praktik där och blev erbjuden att stanna kvar. Höglund hade upptäckt hans kvalitéer. Bertil fick i själva verket ett helt glasbruk för sig själv – Åfors som var en del av koncernen. Det är nu över femtio år sedan. Verksamheten i Åfors har upphört och Orrefors och Kosta Boda har blivit samma företag.

    För några år sedan öppnade sig en ny väg för Bertil Vallien. Den dök upp i en svart sörja. Han skulle gjuta några av sina skulpturer som ett landskap, en stad och ett fartyg. Men glasmassan som skulle varit svagt isblå vällde ur skopan som kletig svart asfalt. En månads hårt arbete fullständigt bortkastad. Bertil Vallien är arg och förtvivlad. Vad assistenten som läst fel på instruktionerna känner kan man bara gissa sig till.

    De har tillverkat ett ton av den. Tusen kilo trög, svart och dyr sörja. Vilka är alternativen?

    – Vi kör, bestämmer Bertil och formarna fylls.

    Under de två veckor som glaset står i kylugnen är Bertil Vallien sänkt i modlöshet.

    – Jag ville inte ens öppna ugnen. Det kändes helt meningslöst.

    Glas äter ljus

    Glaskonstnärer talar ofta om glaset förmåga att spegla och reflektera ljus. Det gör inte Bertil Vallien. Det som fängslar honom är snarare glasets förmåga att absorbera det. "Glass eats light" är ett av hans mest kända citat.

    De gjutna svarta skulpturerna spolas rena från sand och poleras.

    Det är nu alla närvarande kommer att bevittna en metamorfos. Den kletiga svarta asfalten har förvandlats till metall. Till mörk plåt eller kanske gjutjärn. Bly? En antydan åt blått. Allt ljus är imploderat och inga figurer eller symboler syns till därinne. De har ätits upp av ett hittills okänt material. Som är glas – men metall – fast glas.

    – Jag fick en kick av det! Det var en helt ny formvärld och jag förstod direkt att jag måste fortsätta.

    Assistenten som tolkat 20 gram som 2 kilo fick upprättelse. Det visade sig vara ett av de bästa misstag som begåtts i hyttan.

    – Men samtidigt lämnade jag säker mark, säger Bertil.

    Han hade varit ganska trygg med sina skulpturer där ett av verktygen under trettio år varit glasets transparens. Han kunde kontrollera det. Bestämma hur och var det absorberade ljuset skulle släppas ut, eller hållas tillbaka. Nu var han berövad detta och måste tänka på ett helt nytt sätt.

    – Det finns alltid en risk att glasets kosmetiska kvalitét ställer sig i vägen för uttrycket. Att det blir för vackert helt enkelt.

    En sjunken tysk jagare

    De nya skulpturerna hade inget kosmetiskt över sig.

    Landskapet är övergivet och förkolnat som efter ett krig. Fartyget påminner Bertil om en sjunken tysk jagare från andra världskriget, som syns tydligt genom det klara vattnet i norska Rombaksbotn. Skulpturen av en stad ser ut som om den var gasad. Eller utsatt för destruktiv kyla eller hetta. Det är dystopiskt.

    – Jag har aldrig varit särskilt politisk som konstnär, säger Bertil Vallien.

    Men när han ställer ut de svarta skulpturerna i New York och har döpt serien till "Desert snow" blir han i högsta grad politisk. USA:s bombningar över Irak under Kuwaitkriget 1991 hade kodnamnet Desert storm.

    Kritikerna jublar över Valliens nya språk. Recensionerna är entusiastiska.

    I några skulpturer lägger han till mycket små detaljer i färg, ofta knallröda, som trots sin litenhet blir starka blickfång i den svarta omgivningen. Några kritiker tolkar dem som att det finns lite hopp trots mörkret.

    Den amerikanske kritikern konsthistorikern Robert Morgan skriver om upplevelsen efter en utställning:

    När vi väcks ur upplevelsen, inser vi att vi har varit på en resa som har återställt vår känsla av hopp och välmående. Bara den bästa konsten klarar den uppgiften. Valliens konst gör det. (förf. översättning)

    Sveriges mest kända glaskonstnär har vunnit de flesta priser och utmärkelser som går att vinna, och är representerad över hela världen. Några exempel bara; Victoria and Albert Museum i London, på Metropolitan Museum of Art i New York, på The state Hermitage Museum i St. Petersburg, på National Museum of Art i Tokyo och på The museum of fine Art i Montreal.

    Efter över femtio år i hyttan finns inga tankar på att trappa ner eller tar ut sin pension. Bertil Vallien ska fortsätta ta oss med på sina resor och upptäcka nya språk.

    – Nu ska jag bli minimalist, säger han.

    Han kommer att börja med ett dopp i ån.

    Av Eva-Pia Worland

    BERTIL VALLIEN

    Bertil Valliens sandgjutna båtar av glas lockar upp toner ur det undermedvetna. Vill man hålla fast och analysera dem blir de hala och slinker undan. Som drömmar. De slanka tysta båtarna har glidit över världens hav med sina budskap och väckt förundran i snart trettio år. Lastade med infrusna symboler och hemligheter talar de till oss om det existentiella.

    Varje dag börjar med ett dopp i ån. På vintern hugger han en vak i isen och kylans bett får endorfinerna att rusa i kroppen.

    – Det är som starta om på nytt varje morgon! säger Bertil Vallien.

    De existentiella funderingarna väcktes tidigt. Han är näst äldst av sju barn och i hemmet i Sollentuna rådde Herrens tukt och förmaning. Fadern var mycket strängt frireligiös. Man måste leva enligt Bibeln. Till punkt och pricka.

    – Jag är säker på att han ville sina barns bästa, men jag kände ständig skuld. Och en skräck för vad som kunde hända med pojkar som gjorde saker som jag gjorde.

    Sin konstnärliga talang hade han tidigt glädje av.

    Han älskade hästar och att rida. Det var nästa bara tjejer i stallet.

    – Jag var en jäkel på att rita hästar, säger han och det imponerade på tjejerna. Han ritade hästar på löpande band.

    Det låter sig inte förklaras

    Hästarna besöker ofta hans skulpturer. Vad står de för? Vad betyder de? Han önskar att vi inte anstränger oss så mycket att analysera symboliken.

    För det finns värden som inte låter sig förklaras, som rent av vittar sönder om man försöker. Han jämför med musik.

    – Vad är det som får tårarna att rinna när man hör en speciell låt?

    Det låter sig inte förklaras, musik tar sig direkt in i hjärtat. Går inte via det kontrollerande förnuftet. Han vill att vi ska våga lyssna till hans konst just så. Utan att intellektualisera.

    I en av hans skulpturer "Högspänning" har en massiv stav knäckts av en liten vit fjäder. Staven står för styrka och fundament, det sakliga och materiella. Intellektet. Fjädern är känslorna.

    – Poesi, äkta känslor och intuition kan krossa förnuft och styrka, säger han.

    Ibland skissar Bertil Vallien med vänster hand istället för höger. Det är för att skissandet inte får blir slentrian. Det är inte alltid bra att vara flyhänt. Genom att låta vänsterhanden sköta arbetet aktiverar han ny kreativitet.

    I slutet av fyrtiotalet arbetade Bertil som springsjas i en fiskaffär. Han var runt tolv år gammal. En av kunderna var Bo Notini, en excentrisk konstnär, som väckte Bertils nyfikenhet. Han liknade ingenting som Bertil var van vid.

    Trädgården var igenvuxen, hemmet stökigt och möblerna slitna. Och där fanns massor av böcker. Herr Notini gav sig ibland ut för att skjuta kråkor, som han sedan tillredde och åt upp.

    Sån vill jag bli

    – Det var en helt ny värld för mig, säger Bertil. Sån vill jag bli, tänkte jag.

    Som om han såg sig själv i framtiden. Ungefär så.

    Ibland satt Bertil hos honom och tecknade och fick uppmuntran.

    Mötena med Bo Notini visade att det fanns andra sätt att leva. Att inte alla människor i världen var tyngda av skuld och skam. Det fanns alternativ till det strikta religiösa livet hemma. En frihet. Insikten bidrog till att Bertil vågade bryta upp hemifrån redan som 15-åring.

    Fler mentorer har varit viktiga för Bertil Valliens utveckling som konstnär. En av dem är Stig Lindberg som var huvudlärare i keramik på konstfack.

    – Han var en fantastisk lärare! Han var otroligt verbal och kunde ge konstruktiv kritik. Elak ibland, men oftast på ett roligt sätt.

    Stig Lindberg fick också Bertil Vallien att förstå vikten av det breda register en konstnär inom industrin måste ha. Att vara både konstnär och formgivare. Man kan gärna vara experimentell, men man måste samtidigt förstå hur en tekanna som inte droppar ska se ut.

    Nästa mentor blev Erik Höglund på Kosta Boda. Bertil gjorde praktik där och blev erbjuden att stanna kvar. Höglund hade upptäckt hans kvalitéer. Bertil fick i själva verket ett helt glasbruk för sig själv – Åfors som var en del av koncernen. Det är nu över femtio år sedan. Verksamheten i Åfors har upphört och Orrefors och Kosta Boda har blivit samma företag.

    För några år sedan öppnade sig en ny väg för Bertil Vallien. Den dök upp i en svart sörja. Han skulle gjuta några av sina skulpturer som ett landskap, en stad och ett fartyg. Men glasmassan som skulle varit svagt isblå vällde ur skopan som kletig svart asfalt. En månads hårt arbete fullständigt bortkastad. Bertil Vallien är arg och förtvivlad. Vad assistenten som läst fel på instruktionerna känner kan man bara gissa sig till.

    De har tillverkat ett ton av den. Tusen kilo trög, svart och dyr sörja. Vilka är alternativen?

    – Vi kör, bestämmer Bertil och formarna fylls.

    Under de två veckor som glaset står i kylugnen är Bertil Vallien sänkt i modlöshet.

    – Jag ville inte ens öppna ugnen. Det kändes helt meningslöst.

    Glas äter ljus

    Glaskonstnärer talar ofta om glaset förmåga att spegla och reflektera ljus. Det gör inte Bertil Vallien. Det som fängslar honom är snarare glasets förmåga att absorbera det. "Glass eats light" är ett av hans mest kända citat.

    De gjutna svarta skulpturerna spolas rena från sand och poleras.

    Det är nu alla närvarande kommer att bevittna en metamorfos. Den kletiga svarta asfalten har förvandlats till metall. Till mörk plåt eller kanske gjutjärn. Bly? En antydan åt blått. Allt ljus är imploderat och inga figurer eller symboler syns till därinne. De har ätits upp av ett hittills okänt material. Som är glas – men metall – fast glas.

    – Jag fick en kick av det! Det var en helt ny formvärld och jag förstod direkt att jag måste fortsätta.

    Assistenten som tolkat 20 gram som 2 kilo fick upprättelse. Det visade sig vara ett av de bästa misstag som begåtts i hyttan.

    – Men samtidigt lämnade jag säker mark, säger Bertil.

    Han hade varit ganska trygg med sina skulpturer där ett av verktygen under trettio år varit glasets transparens. Han kunde kontrollera det. Bestämma hur och var det absorberade ljuset skulle släppas ut, eller hållas tillbaka. Nu var han berövad detta och måste tänka på ett helt nytt sätt.

    – Det finns alltid en risk att glasets kosmetiska kvalitét ställer sig i vägen för uttrycket. Att det blir för vackert helt enkelt.

    En sjunken tysk jagare

    De nya skulpturerna hade inget kosmetiskt över sig.

    Landskapet är övergivet och förkolnat som efter ett krig. Fartyget påminner Bertil om en sjunken tysk jagare från andra världskriget, som syns tydligt genom det klara vattnet i norska Rombaksbotn. Skulpturen av en stad ser ut som om den var gasad. Eller utsatt för destruktiv kyla eller hetta. Det är dystopiskt.

    – Jag har aldrig varit särskilt politisk som konstnär, säger Bertil Vallien.

    Men när han ställer ut de svarta skulpturerna i New York och har döpt serien till "Desert snow" blir han i högsta grad politisk. USA:s bombningar över Irak under Kuwaitkriget 1991 hade kodnamnet Desert storm.

    Kritikerna jublar över Valliens nya språk. Recensionerna är entusiastiska.

    I några skulpturer lägger han till mycket små detaljer i färg, ofta knallröda, som trots sin litenhet blir starka blickfång i den svarta omgivningen. Några kritiker tolkar dem som att det finns lite hopp trots mörkret.

    Den amerikanske kritikern konsthistorikern Robert Morgan skriver om upplevelsen efter en utställning:

    När vi väcks ur upplevelsen, inser vi att vi har varit på en resa som har återställt vår känsla av hopp och välmående. Bara den bästa konsten klarar den uppgiften. Valliens konst gör det. (förf. översättning)

    Sveriges mest kända glaskonstnär har vunnit de flesta priser och utmärkelser som går att vinna, och är representerad över hela världen. Några exempel bara; Victoria and Albert Museum i London, på Metropolitan Museum of Art i New York, på The state Hermitage Museum i St. Petersburg, på National Museum of Art i Tokyo och på The museum of fine Art i Montreal.

    Efter över femtio år i hyttan finns inga tankar på att trappa ner eller tar ut sin pension. Bertil Vallien ska fortsätta ta oss med på sina resor och upptäcka nya språk.

    – Nu ska jag bli minimalist, säger han.

    Han kommer att börja med ett dopp i ån.

    Av Eva-Pia Worland