Servisglas & Dukning
Inredning
Andra aktuella kampanjer
Logga in
Då Kosta Boda skulle nyanställa 2007 föll valet på Åsa Jungnelius. En konstnär som vill utmana den rådande smaken och har kallats glasfeminist. Åsa tillhör den nya generationen formgivare på Kosta Boda i Småland. Det var just i Småland som hon började sin grundliga utbildning inom glas vid Orrefors glasskola. Hon blev glasblåsare, ett yrke som kräver skicklighet, precision och känsla. Därefter bar det av till England, Kenya, Italien och USA innan hon slutligen hamnade på Konstfack i Stockholm.
ÅSA JUNGNELIUS
Då Kosta Boda skulle nyanställa 2007 föll valet på Åsa Jungnelius. En konstnär som vill utmana den rådande smaken och har kallats glasfeminist. Åsa tillhör den nya generationen formgivare på Kosta Boda i Småland. Det var just i Småland som hon började sin grundliga utbildning inom glas vid Orrefors glasskola. Hon blev glasblåsare, ett yrke som kräver skicklighet, precision och känsla. Därefter bar det av till England, Kenya, Italien och USA innan hon slutligen hamnade på Konstfack i Stockholm.
Åsa har gjort sig känd för sitt suggestiva konstnärskap som genom åren resulterat i ett stort antal utställningar, vissa med konstnärkollektivet WeWorkInAFragileMaterial som hon tillhör. Innan hon knöts till Kosta Boda profilerade hon sig bland annat med jättelika läppstift i glas. Hennes syfte är att diskutera konsumtion: "Smink har blivit statussymboler, och det vi konsumerar blir på något sätt vår identitet. Jag säger inte att det är rätt eller fel, men det är onekligen ett intressant fenomen."
ÅSA JUNGNELIUS
Då Kosta Boda skulle nyanställa 2007 föll valet på Åsa Jungnelius. En konstnär som vill utmana den rådande smaken och har kallats glasfeminist. Åsa tillhör den nya generationen formgivare på Kosta Boda i Småland. Det var just i Småland som hon började sin grundliga utbildning inom glas vid Orrefors glasskola. Hon blev glasblåsare, ett yrke som kräver skicklighet, precision och känsla. Därefter bar det av till England, Kenya, Italien och USA innan hon slutligen hamnade på Konstfack i Stockholm.
Åsa har gjort sig känd för sitt suggestiva konstnärskap som genom åren resulterat i ett stort antal utställningar, vissa med konstnärkollektivet WeWorkInAFragileMaterial som hon tillhör. Innan hon knöts till Kosta Boda profilerade hon sig bland annat med jättelika läppstift i glas. Hennes syfte är att diskutera konsumtion: "Smink har blivit statussymboler, och det vi konsumerar blir på något sätt vår identitet. Jag säger inte att det är rätt eller fel, men det är onekligen ett intressant fenomen."